בנפשנו: מוקד נגישות בבריאות הנפש
(מס' 128)

סוג פרסום:
מחבר :
ד"ר רון שור
מועד פרסום :
12/2008
הורדה בנפשנו: מוקד נגישות בבריאות הנפש (pdf)

תוכנית בנפשנו – מוקד נגישות בבריאות נפש – החלה לפני כעשר שנים ביוזמה משותפת של מתמודדים עם מוגבלות נפשית (להלן "מתמודדים"), ארגוני צרכנים בירושלים וארגוני שירות ממסדיים. היוזמה התפתחה על רקע  תהליכים של העצמה וסינגור עצמי בקרב אנשים עם מוגבלויות בכלל ונפגעי נפש בפרט, במקביל לשינוי שהתרחש בתפיסת הממסד בנוגע לשיתופם של אנשים עם מוגבלויות בתכנון מדיניות ובפיתוח תוכניות רווחה ושיקום.

מר ישראל סייקס היה בין היוזמים והמאיצים לפיתוח שירות שיופעל על ידי מתמודדים ובני משפחה והוא פעל  במשך שנים בהתמדה ובנחישות למציאת פלטפורמה ארגונית ומקצועית להפעלת התוכנית. עמותת שק"ל, בראשותה של גב' קלרה פלדמן, התחברה ליוזמה זו וקלטה את התוכנית לשורותיה כמהלך מהפכני וחלוצי של ארגון שעד אז התמקד בעיקר במתן שירותים לאנשים עם מוגבלויות על ידי אנשי מקצוע.

המוסד לביטוח לאומי באמצעות הקרן למפעלים מיוחדים אישר בשנת 2003 סיוע לפיתוח התוכנית כמפעל מיוחד וליווה את פעולתה עד סוף שנת 2007. הסיוע התמקד בפיתוח תורה ייחודית של שירות ארצי המופעל באמצעות מתמודדים ובני משפחה, הפועלים לצדם של אנשי מקצוע. המוסד אימץ תפיסה זו בתוכניות נוספות שהוא מסייע להן בשנים האחרונות, כגון מרכזים לחיים עצמאיים לאנשים עם מוגבלויות ותחנות מידע וייעוץ לאנשים עם מוגבלויות חושיות המספקות שירות באמצעות מדריכים בעלי אותה לקות.

משרד הבריאות סייע במימון התוכנית באמצעות סל שיקום, ובכך איפשר שילוב של משתקמים במסגרת התפיסה הכוללת שפותחה בשנים האחרונות במשרד, של "צרכנים כנותני שירות".

ואלה היו מטרות התוכנית:

  1. לסייע לאנשים עם פגיעה נפשית ובני משפחותיהם להתמודד עם הפגיעה;
  2. להנגיש מידע ייחודי בנושאים מגוונים בתחום בריאות הנפש, כגון מחלות, שירותי שיקום והחלמה, סל שיקום, זכויות ועוד;
  3.  לפעול לשינוי עמדות וסטיגמה של אנשי מקצוע והקהל הרחב בנושא נפגעי נפש.

במסגרת התוכנית פותחו שלושה שירותים: מוקד טלפוני לייעוץ ומתן מידע, הנגשת והפקת חומרים מגוונים בתחום בריאות הנפש ומפגשי דו-שיח עם אוכלוסיות שונות.

את ההערכה  לתוכנית עשה ד"ר רון שור, בסיועה של גב' נחמה בירנבוים מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית. ההערכה בוצעה ברגישות ובמקצועיות רבה ואנו מודים לצוות המחקר על המשוב השוטף במהלך הפעלת התוכנית. ממצאי ההערכה מחזקים באופן חד משמעי את נחיצות השירותים שפותחו בעבור אוכלוסיות היעד השונות ואת הערך המוסף שיש במתמודדים ובני משפחה המספקים שירותים אלה.במהלך הליווי המחקרי הגיעו וטופלו כ-1500 פניות במוקד הטלפוני, מאות אנשים השתתפו במפגשי דו-שיח עם מתמודדים ומאות אלפים של פריטי מידע נשלחו לארגונים ולאנשים פרטיים. 

במהלך שנת 2007 פרסמה הקרן למפעלים מיוחדים "קול קורא" לפיתוח תוכניות לאוכלוסיית נפגעי נפש. במיזם זה ניתן דגש מיוחד לתוכניות שיש בהם מרכיבים של העצמת האוכלוסייה ושינוי עמדות וסטיגמה בציבור הרחב.

אנו מבקשים להודות לוועדת ההיגוי שכללה את נציגי עמותת שק"ל, מתמודדים ובני משפחה, נציגי משרד הבריאות, מומחים בתחום בריאות נפש  ונציגי ביטוח לאומי. גב' שולה אלפרוביץ ניהלה את התוכנית  עד השנה האחרונה ואנו מבקשים להודות לה על תרומתה הייחודית וניסיונה להבנות פרקטיקה של עבודה מקצועית באמצעות מתמודדים ובני משפחה. 

בשנה האחרונה טיפל משרד הבריאות בהוצאת מכרז למתן שירותי מידע והפעלת מוקד טלפוני. מכרז כזה איפשר לגבש תעריף לאספקת שירות ולמימון  מסודר במסגרת תקציב שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות. אנו מקווים כי תוצאות המכרז יאפשרו את המשך הפיתוח, הקידום ומיסוד השירות וכן שהמלצות הדוח המחקרי המלווה יסייעו לפיתוח של מענים נוספים לנפגעי נפש בישראל.